Wyanad - Reisverslag uit Kalpetta, India van Annika - WaarBenJij.nu Wyanad - Reisverslag uit Kalpetta, India van Annika - WaarBenJij.nu

Wyanad

Door: Annika

Blijf op de hoogte en volg Annika

16 Februari 2014 | India, Kalpetta

Terug in de stad voor een update. De afgelopen dagen hebben we in the middle of nowhere gezeten, dus zat internet er even niet in. Maar echt missen kon ik het ook niet. Overnachten in een kleine cottage (bijnaam: de bunker) van de meeste gemakken voorzien, en dat middenin een plantage. Voelde een beetje als kamperen. Opgenomen in de natuur.

Het resort was verder ook erg kleinschalig en dus wat persoonlijker. Iedereen kwam 's avonds voor diner naar het overdekte terras. Soep, een klein buffet en toetje. Niets mis mee. Tijdens het eten maakten we met de eigenaar plannen voor de volgende dagen. We waren er snel uit. Vrijdag op safari en zaterdag de plantage verkennen. Het was daarna even afwachten of we goed zouden slapen met al dat geritsel om ons heen, maar geen probleem. Eigenlijk wel rustgevend om een keer geen auto's of tuktuk's te horen.

Vrijdag
Na een goed ontbijtje (zo bijzonder dat we nog steeds nieuwe dingen mogen proeven, o.a. cassave, kokoschutney en watermeloensap) even ontspannen op onze veranda. Ook al is er daarbij ook genoeg te zien en te horen. Rond elf uur gingen we op pad naar Kuruva island. Ik moet zeggen dat we geen eiland hebben gezien, maar we kwamen er dan ook voor een bijzondere lunch. We stopten bij een eenvoudig familieonderkomen met een overdekt plaatsje waar wat tafels stonden. We werden vriendelijk ontvangen, kregen wat gekookt water in een papieren bekertje en een bananenblad. Al snel kwamen er allemaal pannetjes naar buiten en werd het blad volgelegd met pickles & curds, curry's, groenten, raitha en rijst. Papadums, gebakken vis en diverse gravy's kreeg je ook nog bij. Even wennen om het allemaal met een hand naar binnen te werken, maar de combinatie van smaken was geweldig.

Nadat we onze gastheer en gastvrouw hadden bedankten voor het heerlijke eten, gingen we door naar het Tholpetty Wildlife Sanctuary. We moesten hier vroeg zijn om te voorkomen dat een buslading toeristen alle jeeps zouden wegkapen. Er mochten op de namiddag namelijk maar een totaal van 20 jeeps het terrein op. Gelukkig konden we na een uurtje wachten gelijk de eerste confisqueren. En dan maar op weg. Het was een stoffige en hobbelige rit, die hels is voor je rug (en op onbewaakte momenten ook voor je hoofd). Maar het heeft ook wel wat, zo'n offroadtrip door de rimboe. De dieren lieten zich nog altijd niet veel zien, maar we zagen redelijk wat herten, apen en een bizon.

's Avonds weer genoten van het lokale eten, gevolgd door een (half) filmpje. Daarna de wollen deken erover, want het is hier koud in de nacht.

Zaterdag
Al wat wakker geworden door getik op het dak, waarschijnlijk vallende bladeren?, gingen we er weer op tijd uit. Even opfrissen met koud water gevolgd door een ontbijtje en daarna op voor de plantation walk.
De meeste bomen hier zijn koffiebomen dus kregen we eerst een stukje geschiedenis te horen, en vervolgden we verder het pad langs vele andere bomen (mango, banaan, div. kruiden). Door de combinatie van warmte (maar niet hitte) en genoeg regen is er maar weinig dat hier niet groeit. Bovendien wordt alles heel strategisch geplant, zodat de bomen elkaar complementeren.

We liepen langs de rijstvelden, en de huisjes van de tribals die hier wonen. Veel werken hier op de plantage of de velden. Dan nog een kopje versgezette thee bij een lokale shop (bijzonder klaargemaakt en erg goed), gevolgd door een rondleiding op een bamboewerkplaats. Een liefdadigheidsonderneming, die 300 vrouwen van werk voorziet. En ze maken prachtige dingen. Via een kleine tempel waar ons wat eten werd aangeboden, liepen we weer terug naar ons resort. Daar stond nog een lunch op ons te wachten. Biryanirijst met uienraitha en papadums.

De rest van de dag genoten we van ons eigen terrasje, maakten we nog een wandeling bij de ondergaande zon en deden we ons tegoed aan chappatis, citroenrijst en pittige massala curry. Deze plek gaan we zeker missen.

• 16 Februari 2014 - 11:23

Mam:

Jullie zien wel veel en wat veel nieuwe indrukken weer.
    Geniet van de laatste dagen. Liefs mam

• 16 Februari 2014 - 13:27

Erika:

Mmm... Het water loopt me in de mond, geniet er nog even van!